FAQ

PILOTUDDANNELSERNE

Find svar på dine spørgsmål her

At vælge pilotskole kan være et stort valg. Her kan du læse om nogle af de fordele, vi og vores elever er rigtig glade for.

  • Vi gennemfører uddannelsen i mindre hold, da det giver den bedste indlæring og et bedre fokus på den enkelte elev. De små hold er også med til at sikre at du kan blive færdig inden for tidsrammerne (18-24 mdr.) – dermed får du også størst udbytte af din investering.
  • Vores høje beståelsesprocenter opnås gennem engagerede elever og vores airline-erfarne instruktører. Vi er ligeledes den pilotskole i landet der har sendt flest piloter på vingerne og har et solidt netværk i flybranchen som det største General Aviation selskab i Danmark.
  • Vi er landets eneste pilotskole der samtidig driver flyselskab – også i Grønland. Derved kan vi tilbyde eleverne vores unikke jobgaranti, som mange takker ja til efter uddannelsen.
  • Tager du en erhvervspilotuddannelse, får du hos os, som den eneste skole i landet, også dit eget PPL (privatpilotcertifikat) med. Det betyder at du kan flyve med venner og familie under og efter uddannelsen.
  • Vi holder selv en række simulatorer, og til forskel fra andre pilotskoler, benytter vi de samme “full-motion” Boeing 737 simulatorer som de store flyselskaber. Det ruster dig bedre til procedurerne og line-trainingen som flyselskaberne holder efter ansættelse. Din MCC-JOC simulator rating, indeholder derudover flere simulator-timer end det normale MCC-kursus.
  • Endelig bør vi nævne, at du ikke betaler forud for din uddannelse hos os – men efter aktuelt forbrug (“pay-as-you-go”). Det er en del af din sikkerhed for, at du rent faktisk får den aftalte ydelse.

Du kan høre mere om vores fordele til vores informationsmøder.

Mange af vores tidligere elever flyver til dagligt alt fra international taxaflyvning, ruteflyvning eller som instruktører hos os. En del vælger også at takke ja til en sæson eller to på Grønland, hvor de flyver rundflyvning over nogle af verdens smukke områder.

Som landets eneste pilotskole der samtidig driver flyselskab, har vi løbende brug for nye piloter til mange forskellige slags flyvninger. Består du alle dine teorifag og praktiske prøver overfor Trafikstyrelsen første gang, tilbyder vi minimum en sommerkontrakt på fx vores Rutetaxa eller taxaflyvning i hele Europa. Vi ansætter egne elever til First Officer, og senere kaptajn, på vores nye Pilatus PC-12 turboprop fly. Herefter kan vi tilbyde First Officer på CRJ-200 i vores samarbejde med Global Reach Aviation.

Typisk vælger 70-80 % af vores elever, at takke ja til et job hos os efter uddannelsen.

Om din drøm er en karriere i de små fly eller i de store flyselskaber, er det en smart måde at opbygge dine flyvetimer og CV – alt imens du er tæt på hjemmet!

Integreret betyder, at du går på skolen som fuldtidsstudie. Uddannelsen tager ca. 2 år, hvis du vil uddanne dig til pilot på fly. Foretrækker du uddannelsen til helikopterpilot, så tager den kun 14 måneder. Du kan modtage SU under din uddannelse, og til daglig bærer du uniform på studiet.

Modular betyder, at du gennemfører uddannelsen sideløbende med dit daglige arbejde. Denne uddannelse tager normalt 3-4 år, hvis du vil blive pilot på fly, og normalt 1-2 år, hvis du vil være helikopterpilot. Varigheden afhænger også af, hvor meget tid du kan afsætte i løbet af en uge.

  • Der stilles ikke krav til hverken studentereksamen, HF eller lignende. Efterhånden anser de større flyselskaber dog, at det er en fordel ved ansættelse.
  • For at starte på vores uddannelse, skal du bestå vores optagelsesprøve. Den består af tests i engelsk, matematik og logisk forståelse. Prøvens sværhedsgrad svarer til C-niveau (det laveste niveau) i gymnasiet. Som noget nyt har vi forbedret tilmeldingen til vores optagelsesprøver – nu kan du nemlig helt selv vælge det dato og tidspunkt der passer i din kalender.
  • Det er en fordel hvis du er i forholdsvis god form, som vil give dig overskuddet til at gennemføre lange undervisningsdage uden at køre hurtigt træt. Inden uddannelsesstart skal du også forbi en flyvelæge som kan udstede det obligatoriske helbredstjek ‘Medical Class 1’. På www.trafikstyrelsen.dk  kan du se en fortegnelse over, de godkendte læger – husk at bestille i god tid, da der kan være ventetid.
    Du må godt bruge briller og kontaktlinser, så længe du kan opnå normalt syn med en mindre korrigering. Du må dog ikke være farveblind eller have andre synsforstyrrelser, som briller eller kontaktlinser ikke kan korrigere.
  • En god idé kan være at træne din logiske sans og hovedregning. Du kan evt. se en video på YouTube, der viser flys basale instrumentering. Læg mærke til flyets positioner (nose up/nose down, krængning), så du får lettere ved at afkode flyets positioner under instrumentforståelsen i optagelsesprøven.
  • Du skal også have styr på økonomien før uddannelsesstarten, så du ikke risikerer at skulle stoppe uddannelsen undervejs, fordi finansiering pludselig ikke er til stede. De fleste tager et banklån, så vi anbefaler at du forhører dig med fordelene hos de forskellige banker.
  • Efter bestået optagelsesprøve kan vi sætte dig i kontakt med en bankforbindelse, som vi har lavet en god aftale omkring.

Den integrerede pilotuddannelse til fly og helikopter er SU berettiget.

Følgende skema er baseret på SU satser gældende for 2020:

HjemmeboendeUdeboende
SU GrundsatsKr. 970,-Kr. 6.243,-
Tillæg til SUKr. 2.437,- *Kr. 2.437,-
SU-lånKr. 3.194,- *Kr. 3.194,-
SammenlagtKr. 6.601,-Kr.11.874,-

SU satsen for hjemmeboende er afhængig af forældrenes indkomst. Vi har i vores skema indsat den minimale grundsats.
* Tillæg til SU og SU-lån er ligeledes afhængig af forældrenes indkomst.

Vi starter integrerede hold til fly- og helikopteruddannelserne tre gange om året: januar, maj og august. Du kan se de præcise datoer og tidspunkter her.

Ønsker du at uddanne dig til erhvervspilot på flyvemaskine gennem den integrerede uddannelse, så skal du investere 712.000 kr. Dette beløb er ekskl. diverse gebyrer til myndighederne bl.a. i forbindelse med aflæggelse af prøver over for myndighederne. Du kan læse mere om pilotuddannelsen på fly her.

Ønsker du at uddanne dig til erhvervspilot på helikopter ligeledes gennem den integrerede uddannelse, så skal du investere 805.000 kr. ligeledes ekskl. diverse gebyrer til myndighederne. Du kan læse mere om pilotuddannelsen på helikopter her.

Foretrækker du at tilmelde dig den modulare uddannelse til pilot, så kan du se vores priser her.

Hos os betaler du altid med fakturering bagud i forhold til forbrug (“pay-as-you-go”). Det vil sige, at du først betaler for dine lektioner, efter at du har haft dem. Dog skal du betale et depositum ved start af erhvervspilotuddannelse på 15.000,- kr., som du får retur efter endt uddannelse.

Du betaler for den teoretiske og praktiske undervisning til os, mens prøverne, du skal aflægge over for myndighederne, skal afregnes direkte med myndighederne. Prøvegebyret fastsættes af samme myndigheder og udgør 28.000,- kr. for piloter til flyvemaskine og 19.000,- kr. for piloter til helikopter. (Priserne kan variere og er gældende pr. januar 2020).

Vi har skolekollegiet ‘CAT-House’ blot få meter fra skolen. Værelserne lejes ud som ikke-møbleret. Internet følger med i lejeprisen inkl. fællesareal i CAT-House. Derudover er det muligt at leje studieværelser til rimelige priser i byerne omkring lufthavnen.

Ligger du inde med flere spørgsmål, så hjælper vi dig gerne – se hvordan du kan kontakte os her.

Besvarede FAQ ikke dit spørgsmål?

Hvis ikke så kontakt os via kontaktformular eller ring til os.