Michael Møller Malmqvist
Kaptajn i Cimber A/S

” Jeg begyndte på den integrerede pilotuddannelse hos Copenhagen AirTaxi  i 2003 og blev færdig i 2005.  Efter endt uddannelse blev jeg fuldtidsansat som pilot og senere også som instruktør hos Copenhagen AirTaxi. Det var en spændende tid med masser af blandet flyvning og favoritopgaven var at flyve ‘ruten’ op til Anholt og Læsø.  En stor fordel ved at tage uddannelsen hos Copenhagen AirTaxi er muligheden for at få arbejde direkte efter endt skolegang, og opgaverne er mange og varierede. Dette var en af hovedårsagerne til at jeg valgte skolen.  Efter knap to år hos Copenhagen AirTaxi fik jeg arbejde som styrmand i airBaltic på en Fokker 50 med base i Riga. Allerede efter 1 år blev jeg kaptajn, og det var særdeles spændende og udfordrende at flyve rundt i bl.a Rusland, Ukraine, Finland m.m.  Efter knap 3 år i airBaltic blev jeg tilbudt arbejde som styrmand i Cimber Sterling på ATR 42/72 som styrmand. Her var jeg frem til 2012, hvor firmaet desværre gik konkurs.

Jeg begyndte at flyve for Copenhagen AirTaxi igen mens jeg søgte arbejde i diverse selskaber. Allerede efter ganske få uger blev jeg inviteret til optagelsesprøver i Widerøe. Efter en masse tests og interviews kunne jeg starte som styrmand på Dash 8 i Nordnorge i 2013.  Dette var en meget spændende operation på korte baner næsten alle placeret nede mellem høje bjerge. Smukt og særdelses udfordrende.  Efter næsten 4 år i Widerøe, og efter vi fik barn nummer 2, var jeg så heldig at få orlov, og jeg begyndte således i ‘nye’ Cimber i efteråret 2016 som kaptajn på CRJ900.  Rejsen er på ingen måde slut, og et job i denne branche bliver næppe trivielt. ”

Kasper Stein Pedersen
First Officer i Ryanair

“Jeg arbejder til dagligt i Ryanair, hvor jeg flyver Boeing 737-800 fra vores base i Alicante, Spanien. Vi flyver typisk en til to retur ture fra Alicante om dagen (typisk til England, Tyskland og Skandinavien) og starter og slutter altså hver arbejdsdag i Alicante.

Vi arbejder normalt 5 dage, hvorefter vi har 4 dage fri. Arbejdsugerne skifter mellem morgen og eftermiddags/aftenvagter, dvs. 5 dage med tidlige mødetider (typisk omkring kl. 5-6) , hvorefter de næste 5 arbejdsdage har senere mødetider (typisk mellem kl. 12-15).

En typisk arbejdsdag begynder omkring 1-1,5 time før første afgangstid, hvor jeg møder ind i vores crewrum i lufthavnen. Her gennemgår jeg sammen med kaptajnen flyveplaner, vejr, NOTAMs, brændstof osv. inden vi sammen briefer kabinepersonalet. Vi går derefter ud til flyet og klargør det til dagens første flyvning (brændstof, FMC, checklister, loadsheet osv.). Når alt er klart, flyver vi afsted mod dagens første destination. Når vi er landet har vi ca. 25 minutter til at få passagerne af, mere brændstof på, indtaste den næste flyveplan i FMC’en og få nye passagerer på, inden vi flyver tilbage til Alicante.

Når vi igen ankommer til Alicante, tager vi enten endnu en tur til en ny destination eller slutter vores dag. Når dagen slutter, og flyet enten er lukket ned eller overgivet til det næste crew, går vi tilbage til vores crewrum, afleverer vores flyveplaner og checker ud.

Der er mange muligheder i Ryanair foruden ”kun” at være pilot. Jeg tog i 2015 en uddannelse som simulator instruktør (TRI) og underviste derefter i et år vores piloter (både nye kadetter og erfarne piloter). Der er også mulighed for at arbejde i vores performance afdeling, på vores hovedkontor og hjælpe med det administrative arbejde på baserne. Derudover har vi mange baser, og selvom man måske ikke får sin ønskebase med det samme, er der mange muligheder for at bo spændende steder.

Held og lykke med jeres uddannelse!”

Jonas Emil Oliver Davids
Kaptajn i Norwegian

“Jeg begyndte min karriere i 2007 på den integrerede pilotuddannelse hos Copenhagen airtaxi. På daværende tidspunkt lurede finanskrisen lige om hjørnet. Da jeg endelig blev færdig ca. 2 år efter var branchen bragt i knæ, hvilket gjorde det utrolig svært for en nyuddannet pilot at få job. Jeg var dog en af de heldige som blev tilbudt at fortsætte som instruktør, efter en kort men struktureret og intens instruktøruddannelse. Herefter var jeg flyvende i mit første job som pilot, og der gik ikke lang tid før jeg fik andre opgaver i luften. Disse bestod oftest af fotoflyvning, rundflyvning og ikke mindst ruteflyvning til og fra Anholt og Læsø. Det var en spændende tid, som jeg ser tilbage på med stor glæde. Jeg har i mit videre karriereforløb nydt virkelig godt af de ting, jeg lærte i GA-branchen.

Efter nogen tid hos Copenhagen Airtaxi fik jeg arbejde som styrmand på Boeing 737-800 hos Ryanair. Jobbet hos den irske operatør var udfordrende, da jeg på lidt over 2,5 år nåede at blive baseret i både Belgien, Spanien og England. Hovedparten af min tid i firmaet foregik dog på Mallorca, hvilket var en fantastisk oplevelse, som kulturelt har en meget anderledes facon end det vi er vant til fra Norden.

Da Norwegian tilbage i 2013-14 for alvor begyndt at lede efter styrmænd til deres voksende flåde af Boeing 737’er var vi en stor gruppe af piloter fra Ryanair som øjnede chancen for at komme i et skandinavisk selskab. Fra jeg søgte jobbet til jeg stod i Norwegian uniform gik der under 2 måneder. Da der dengang i firmaet ikke eksisterede det samme antal baser som nu, fik jeg tildelt base i Bergen de første 6 måneder. Jeg tror aldrig, jeg har oplevet flyvning, som jeg har oplevet det i Nordnorge. Nordlys, grønne dale, sneklædte bjerge og udfordrende baner er en del af hverdagen på de kanter. Da mine første 6 måneder var overstået i Bergen, blev jeg sendt til London, hvor jeg fortsat var baseret i 2,5 år. Jeg er sidenhen blevet baseret i Rom efter min forfremmelse til kaptajn. Her nyder jeg godt af den gode mad, det charmerende italienske folk og den spændende historie som Italien nu engang har at byde på. Mit visit hernede er dog kort. Efter eget valg vender jeg snart igen tilbage til London, som jeg den dag i dag betragter som mit hjem.

I min optik er flybranchen  i rivende udvikling. Alle selskaber leder efter piloter med lys og lygte, og tendensen bliver kun stærkere for hvert år, der går. Er man villig til at klatre videre på karrierestigen inden for branchen, og ønsker man at blive instruktør i luften eller på simulator, er mulighederne også gode. Det giver en dynamisk palet af muligheder som hidtil kun har været mulig efter mange års erfaring i branchen.

Livet som pilot anno 2017 er en intens dannelsesrejse, som giver udfordringer både professionelt og privat. Hvis man som jeg elsker flyvemaskiner, rejser og konstante udfordringer, er det en fantastisk hylde at sætte sig på i livet. Held og lykke på rejsen!”

Rasmus Cornelius
Pilot og instruktør i Copenhagen AirTaxi A/S

“ Jeg blev uddannet pilot og senere instruktør i 2014. Som pilot hos Copenhagen AirTaxi har jeg mange forskellige flyveoperationer og ofte har jeg flere forskellige på samme dag. En typisk sommerarbejdsdag består af en blanding af ruteflyvning, skoleflyvning og rundflyvning. Det giver en varieret hverdag som tiltaler mig meget. Derudover flyver jeg taxaflyvning med VIP’s i hele Europa. Det giver nogle fantastiske udfordringer og, uforglemmelige oplevelser. Jeg elsker at arbejde med mennesker, og som pilot i GA (General Aviation) branchen har jeg den direkte kontakt med mine passagerer. ”

Ricky Lindy Nielsen
Tidligere pilot i AirZafari (Copenhagen AirTaxi A/S)

“ Så er de første 3 måneder gået her i Grønland, hvorfor jeg laver en opdatering til dem, der har interesse 🙂 Dagene går stille sin gang. Der er en del arbejde at se til, men det er uden tvivl det hele værd, når først man får fløjet heroppe. Nu er jeg ikke det mest berejste menneske, men Grønland er uden tvivl det smukkeste sted, jeg har haft fornøjelsen af at opleve, og det er på trods af, at jeg kun har set en brøkdel af denne enestående ø. Jeg ønsker for alle, at de oplever dette mindst en gang i deres liv.
Personligt er jeg vokset et par centimeter i forbindelse med min første tjans som professionel pilot og det enorme ansvar og den tiltro som mine passagerer viser mig, når de hopper ombord i mit lille fly.
Så selvom jeg savner min familie og mine venner, så det brager, kan jeg ikke andet end nyde opholdet.
Her er et par ting, som jeg oplevet, siden jeg kom hertil:

1. Jeg er for første gang skudt til at være over 30 år, hvilket er stort sammenlignet med de normale 17…
2. Jeg har fløjet de første 100 timer heroppe og FØJ, hvor er det flot.
3. Ja, jeg har set hvaler og sæler – Nu skal jeg bare pløkke nogle selv og æde dem rå!
4. Jeg er blevet nogle venskaber og bekendtskaber rigere, der har gjort tiden sjovere og fået den til at flyve afsted. Det er jeg utroligt taknemmelig for.
5. Jeg har endelig set Topgun, så nu er jeg en RIGTIG pilot!
6. Så har jeg lært flydende grønlandsk – Nej 🙁 ”

Jonas Brogaard
Pilot i Air Greenland

“Hej! Mit navn er Jonas og jeg er pilot i Air Greenland. Livet som pilot her på verdens top, er hel fantastisk. Jeg har været ansat i 2 år nu, og jeg finder det stadig spændende som den første dag. Vi flyver turboprop, da vi har rigtig korte landingsbaner. Vejret og distancerne til landingsbanerne gør også Grønland til noget specielt at flyve i. Al det hele samlet, så lyder det rigtig vildt, men faktisk så føler man sig godt rustet til det og man får al den hjælp man kunne tænke sig. Hele min karriere har jeg haft gode instruktører og gode vejledere, dermed har man altid været klar på alle slags opgaver. De er også meget forskellige; vi laver alt man kan med flyveren charter, rute netværk, Search and Rescue, Evakueringer, rundflyvning og meget mere. Den dag i dag kan jeg ikke forestille mig at lave noget andet. ”